2009-04-18

Dömda men inte avstängda och grattis till Ung Pirat och Piratpartiet

I går så forsade det bokstavligen in nya medlemmar i Piratpartiet och ungdomsförbundet Ung Pirat. Ung Pirat är nu Sveriges största ungdomsförbund och Piratpartiet har ungefär tusen medlemmar mindre än Kristdemokraterna. Bara idag har ytterligare lite mer än tusen medlemmar tillkommit och sannolikt så kommer fler att trilla in.
Så jag säger bara Grattis! Nu bygger vi kunskapssamhället!

Att IFPI och övriga maffiamedlemmar ville att internetleverantörerna skulle blockera The Pirate Bay efter att domen fallit kom väl knappast som någon överraskning för någon. Att några av internetleverantörerna vägrar verkar dock komma som en överraskning för maffian.
Telia's jurist Patrik Hiselius kommenterar det hela med att lagen inte vunnit laga kraft och att domen gäller TPB men inte operatörerna, Bredbandsbolaget och ComHem ger ungefär samma svar.
Bahnhofs Jon Karlung kommenterar beslutet med "Vi ska inte censurera sajter för våra kunder, det är inte vår uppgift. Allt som bryter mot principen om ett fritt och öppet internet tycker jag är dåligt."

Och jag kan inte annat än hålla med.

Som avslutning så tänkte jag kommentera att domen läckte ut i förväg. Tydligen så publicerades domen på Cecilia Beckroths blogg (tydligen nere förnärvarande) men inlägget lösenordsskyddades snabbt enligt uppgift.
Jag kan bara säga välkommen till verkligheten på internet, ska man skydda uppgifter så ska det göras innan det publiceras. Ett skydd som appliceras i efterhand är i princip lika effektivt som att ta på sig säkerhetsbältet efter att man krockat med bilen.
Nu är jag ingen expert på Wordpress, men jag gissar att man kan välja att lösenordsskydda ett inlägg isamband med att det publiceras och det borde innebära att inlägget aldrig blir "offentligt" förrän man väljer att avlägsna skyddet.

Nu ska jag ut i vårvädret och genom det slå hål på myten att Piratpartister bara får sin solbränna tack vare strålningen från dataskärmen.
Intressant

Uppdatering: Cecilia Beckroth publicerade inte domen i sin helhet på sin blogg utan hon kommenterade bara domen som skulle komma.

Inga kommentarer: