2008-10-21

Bloggosfären vs. Gammelmedia?

Igår skrev tidningen Journalisten om "Lagen som bloggarna glömde". Lagen det handlar om är en tillfällig lag, som tillåter SÄPO att övervaka vissa grupper. Lagen har förlängts vid ett antal tillfällen och håller tydligen nu på att bli permanent.

Nu tänkte jag inte fundera över lagen, andra har gjort det.

Jag tänkte istället fundera över vad Journalisten vill ha sagt med rubriken "Lagen som bloggarna glömde". Är det så att gammelmedia helt har lämnat över det kritiska granskandet till bloggosfären? Det kan ju tänkas vara en bra sak att dela upp samhällsansvaret; bloggarna följer politiska frågor så att kvällstidningarna kan rikta in sig på viktigare saker. Den största skillnaden mellan bloggarna och gammelmedia borde vara att bloggarna skriver "vid sidan av", vilket det inte borde vara alltför många journalister som gör.

Artikeln i Journalisten pekar på en sak: det går inte att föra ett jävla liv om varenda galet lagförslag som läggs! Hur mycket man än vill, så går det inte. Dygnet har bara 24 timmar och veckan bara sju dagar, tiden och orken räcker inte.
Det som tiden räcker till, och som bloggosfären har lyckats med, är att hålla igång debatten om den personliga integriteten, felen i övervakningssamhället och brister i beslutsprocesserna.
Tyvärr så räcker det inte med att bloggosfären ställer till ett jävla liv, vi måste ha hjälp från gammelmedia och andra organisationer där dessa frågorna borde ha ett värde. I somras kom en del draghjälp från gammelmedia, i alla fall då det gällde spridning av tankarna. Nu verkar det vara rejält tyst från detta hållet både om FRA 2.0, ACTA-processen, fildelarlagen och andra konstigheter i maktens korridorer.

Ytterligare några som skriver: PiratJanne och opassande.

Hanna Wagenius lämnar några intressanta synpunkter om TV-sända rättegångar, jag håller med henne om att det inte ska lämnas till media innan de tar sitt ansvar och slutar med sensationsjournalistik.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Man får inte heller glömma att det står luthersk evagelisk tro i grundlagen, su=
och luther skrev judekritisk bok om att judarna var giriga och roffarmentalitet mm.
Och man ser empiri även idag.
Sen staten Israel är även jag kritisk till. Bättre dom får en ö i västindien tex.

Martin a.k.a NPC]Otyg sa...

@anonym:
Ser inte riktigt kopplingen till mitt inlägg faktiskt... Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte alls vad du vill ha sagt egentligen.
Låter dock kommentaren stå kvar en stund i alla fall.

Anonym sa...

ett alterantiv är
http://minvarldny.blogspot.com/

Martin a.k.a NPC]Otyg sa...

Ser fortfarande inte kopplingen mellan mitt inlägg och den översta kommentaren, och eventuellt gemensamma beröringspunkter mellan mitt inlägg och bloggen http://minvarldny.blogspot.com/ går mig totalt förbi...
Den enda gemensamma nämnaren jag har kunnat finna är tankar om lagar.

Nedslag sa...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. det blir värre och värre..

Tack för kommentar hos mig förresten ska svara dig nu. tog en paus från politikersvammlet ett tag..

Ha det gott
Tindra66

Martin a.k.a NPC]Otyg sa...

@nedslag: Då är vi två som funderar på det ;)

Tack för kommentaren!