2008-09-22

Kamratfostran i politiken, telekompaket och privat svammel

HAX manar till bloggdrev om vilka de 30 riksdagsledamöterna som mobbade ut Karl Sigfrid var, och jag följer den uppmaningen eftersom jag tycker att det verkar ha förekommit alldeles för mycket fulspel när det gäller FRA-lagen. Interna kritiker kvittades ut eller, vad det verkar som, tvingades att rösta för eller lägga ner sin röst.
Att detta är något som tillåts tycker jag är mer än skrämmande, och jag tror att sådant här är en av sakerna som gör att de traditionella partierna tappar yngre medlemmar. Vad är egentligen poängen att ha flera ledamöter, om man ändå kräver att de ska följa partilinjen och tvingar dom som inte gör det att rätta in sig i ledet?
Hursomhelst så citerar jag HAX rakt av, och jag vill ha svar på ett eller annat sätt:

Vilka är de 30 moderata riksdagsledamöter som bedrev "kamratfostran" av Karl Sigfrid i FRA-frågan i riksdagsgruppen?


Mobbning är något som fördöms av samhället, varför fördöms det inte inom politiken? Och hur kan man säga att man företräder ett demokratiskt system då man med olika former av tvång tvingar någon att på pappret ändra sin åsikt?

Oscar Swartz skriver på sin blogg om Telekompaketet som Europaparlamentet ska rösta om på onsdag och lyfter fram att domare kan tvinga nätleverantörer att blockera vissa sajter. Skrämmande minst sagt, speciellt då man lägger till andra lagar som samtliga känns som något en diktaturstat skulle ha i sin lagbok. Det är dags att här kontakta gammelmedia och EU-parlamentariker för att få lite fokus på detta paket!

Hursomhelst så kan jag meddela att Truecrypt nu funkar fint på min bärbara dator nu, efter lite meckande, precis som den externa USB-disken. Dock så kan jag bara montera den externa som Read-only eftersom den är NTFS-formaterad och jag litar inte helt på NTFS-stödet i Linux...
Funderar fortfarande om jag skulle ge mig på att brygga anslutningen över denna datorn, är bara osäker på hur lättåtkomligt nätverkskortet är på denna datorn och om man kan brygga till USB-dongeln. Sedan kan det alltid bli krux med IP-adresserna, men det tror jag inte ska vara nåt problem. Får se om jag tar itu med det imorgon.
Nu är det middag som gäller och sedan lite mer plugg och kanske en film.
Kanske ska ta och se på finansministerns intressanta promenad med budgeten...

Ha det bra!

Taggar: politik, demokrati, svammel

Inga kommentarer: